In Nederland zijn er ruim 2 miljoen bedrijven (bron kvk*1) die zorgen voor ruim 10 miljoen banen. Er zijn ongeveer 400 duizend werklozen (bron CBS*2). De bedrijven leveren producten en diensten voor andere bedrijven of consumenten. Wat zij zich niet realiseren dat hun belangrijkste diensten die zij leveren de banen zelf zijn. Zonder deze banen geen inkomen en geen consument die uiteindelijk betaalt voor de producten en diensten.
Tijdens de Corona crisis blijkt het belang van deze banen eens te meer. Er is meer dan 100 miljard aan ondersteuning gegaan naar ondernemingen om banen te garanderen. Als argument wordt aangevoerd dat het bijzonder nadelige gevolgen heeft wanneer bedrijven besluiten massaal afscheid te nemen van hun medewerkers. Grote gevolgen voor de economie blijven dan niet uit.
Een gedachte-experiment
Door instanties waaronder bedrijfsverenigingen en overheden wordt aangegeven dat het MKB de banenmotor van Nederland is. En in de reële wereld vindt het verhandelen plaats op de markt. In dit geval de banen- of arbeidsmarkt. Als we dit doortrekken dan zou je dus kunnen stellen dat banen de belangrijkste dienst is die een bedrijf aan de maatschappij levert.
“Bedrijven leveren als primaire dienst banen en de producten en diensten die zij produceren zijn een bijproduct van dit proces.”
Denk even verder mee
Wat betekent dit voor het businessmodel van een onderneming?
In één keer is de medewerker een klant geworden en de recruiter onderdeel van sales. Alle onderdelen van de marketing en sales-funnel blijven gelden. We verkopen banen en gebruiken marketing om dit zo efficiënt en vernieuwend te doen. In de jaarverslagen van deze bedrijven staat dan hoeveel banen ze hebben omgezet en de aandeelhouders staan te juichen wanneer er weer groei in het aantal banen is gecreëerd. Tevens wordt het succes gevierd door het aantal vaste klanten (de medewerkers) die ze hebben behouden.
Misschien wordt het tijd dat we stoppen met mensen alleen als een middel te zien om producten en diensten te produceren en veel meer kijken naar een onderneming als een banenmotor die aan haar klanten, de medewerker, levert wat zij nodig hebben om het beste uit hun leven te halen.
*1
https://www.kvk.nl/over-kvk/media-en-pers/nieuws-en-persberichten/kvk-jaaroverzicht-bedrijvendynamiek-2020/
*2
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/46/meer-banen-en-vacatures-in-het-derde-kwartaal#:~:text=Aantal%20banen%20stijgt%20fors,toename%20van%201%2C6%20procent.