Onderzoek naar wat de medewerker beweegt om te gaan werken
Door inzicht in de pijnpunten, angsten en gewoontes van medewerkers te hebben, kan je nieuwe manieren ontdekken om latent werkzoekenden te vinden. Kom erachter op welke HR producten, diensten of oplossingen de moderne medewerkers zitten te wachten of hoe je bestaande HR producten of diensten kan aanbieden zodat nieuwe medewerkers deze omarmen. Wij noemen dit de “Job to be done” van de medewerker.
Voor meer informatie over de Job to be done verwijzen wij graag naar de onderstaande film waarin Clayton Christensen, professor aan de Harvard Business School dit uitlegt aan de hand van een milkshake onderzoek.
Maar waar moet je beginnen
Om hier achter te komen is Harold een onderzoek gestart. Hij is de afgelopen maanden samen met een tekenaar in gesprek gegaan met verschillende medewerkers van diverse ondernemingen. Het doel van de gesprekken was het in kaart brengen van de Job To Be Done van de (latent)werkzoekende. Een aantal resultaten worden hieronder weergegeven.
De volgende stap is het omzetten van de Job van de medewerker naar de waarde die de onderneming levert aan de medewerkers. Dit is een lastige exercitie en vergt enige oefening.
Hiervoor brengen wij in kaart:
- waarom het lastig is om de Job te kunnen uitvoeren en
- hoe de onderneming dit alsnog mogelijk maakt.
In de moderne marketing noemt men dit het bepalen van de waardepropositie. Hier komen we in een volgend artikel op terug.
Wil je meedoen aan ons onderzoek en zo groeien in Recruitment of werk je bij een onderneming met een uitdaging om nieuwe medewerkers aan je te binden, dan ben je van harte welkom.