MetEdith

Reactie op Retail is mensenwerk: hoe vind en bind je personeel?

Een goed verhaal wat zeker begrepen wordt bij het management van retailondernemingen. Zeker als je met punt 1 begint. We hebben altijd geleerd dat strategie en kernwaarden de belangrijkste punten van de onderneming zijn. Maar…

…als “het tekort aan en je verloop van medewerkers je grootste zorg is”, dan mis ik die #medewerker op de eerste plaats. Toch?

De wereld is volgens mij veranderd en de huidige markt vraagt om een extra stap. Om die reden zou ik volgorde omdraaien en het belangrijkste punt toevoegen. 

Punt 0: De onderneming = de mensen die samenwerken. 

Zet je medewerker centraal en zorg voor een duidelijke strategie hoe de medewerker als klant van je onderneming wordt bediend. Geef aan welke diensten en producten je aan de medewerker biedt en welke communicatie en organisatiestructuur volgens jullie daarbij past. Geef aan welke strategische keuzes worden gemaakt om dit niet alleen nu, maar ook in de toekomst te blijven doen? Hoe wordt de mens betrokken bij de ontwikkeling van diensten en producten voor de klant en de toekomst van de onderneming? Wees daar duidelijk en eerlijk over. Vraag hoe dit beter kan.

Daarna punt 5: “Zorg voor een goede employee value proposition, waarin alles staat wat je de medewerker te bieden hebt “. Maak hiervan een #verhaal dat iedereen kan delen.

Als laatste, punt 1: “Je onderneming heeft een strategie, een cultuur, merk- en kernwaarden; kortom, je hebt bepaald waar je winkel voor staat.”

Ook hier geldt: alle medewerkers hebben meegedacht en dit bepaald, toch?

Waarom is dit belangrijk? Omdat naar mijn mening ondernemingen in het leven zijn geroepen om mensen die willen samenwerken te ondersteunen, niet andersom.

Je kan hiervoor #EmpCmodel (Employee Centric Businessmodel) gebruiken.

Van #humanresource naar #humanrelations

Reactie op artikel : Retailtrends.nl

Share op social media

arbeidsmarketing Metedith

Hallo!

Login op MetEdith