ArbeidsMarketingbureau Blog
Silo’s doorbreken met cross-functionele recruitment teams
Onze manier van werken verandert ingrijpend. De impact van globalisering en digitalisering is enorm. Daarnaast brengt Covid-19 het geheel nog verder in een stroomversnelling. Je ziet dat de snelle ontwikkelingen gerespecteerde Fortune 500- bedrijven onder druk zet. Nog geen 50 jaar geleden lag de gemiddelde levensduur van een bedrijf op circa 75 jaar. Nu wordt amper de vijftien jaar gehaald. Voorheen gold de omvang van een bedrijf als voordeel, nu wordt dat meer als belemmering gezien.
Ze luisteren niet
Efficiency is doorgeslagen bij de overheid, we willen de menselijke maat terugbrengen. Men roept: “ze luisteren niet” Maar hoe dan wel? Hoe betrek je burgers en bedrijven bij het spel? Wat speelt er dat opgelost moet worden? Is beleid wel uitvoerbaar?
Help! Mijn zoon gooit met bakstenen
Niet letterlijk, gelukkig! Maar sinds een paar weken is hij wel ‘een rebel’, ‘een crimineel’. Tenminste volgens de politiek. Want hij luistert niet meer, slaat zijn ouders en gooit spullen door het huis. Waarom hij dat doet? Tja, eigenlijk is de vraag: waarom niet? Je bent 6 jaar en mag opeens niet meer naar school. En de uitleg – de reden waarom – is niet te begrijpen. Althans niet voor hem.
Ministers, bedankt voor de inzet en wijze lessen waar we wat mee kunnen
Vanaf de kade lijkt het op een mammoettanker die de kont niet kan keren. En dat terwijl de ijsberg plotseling opduikt. De stuurman is geconditioneerd door de omgeving waar hij jarenlang is opgeleid en heeft gefunctioneerd. Daarbij komt dat hij nu sterk afhankelijk is van de organisatievorm en bijbehorende cultuur waar blindelings wordt vertrouwd op resultaten uit het verleden.
Laloux met Personalized Recruitment
Wie nieuw personeel wil werven, moet bij de eigen medewerkers beginnen. Echte medewerkers, met wortels in de organisatie. Ervaren mensen die weten waar het in het werk om draait. Zij hebben een verhaal. Laat ze dat verhaal vertellen. Dan maak je verschil als marketeer bij een groot bedrijf. Maar is dit alles? En hoe haal je die verhalen dan op?
Mensen zijn geen robots. Waarom kiezen zij dan wel onze nieuwe collega uit?
We zijn geen apparaten die, als we aan specificaties voldoen en onze stekker in het stopcontact wordt gestoken, automatisch aan het werk gaan. Hoe kan het dan zijn dat er zoveel enthousiasme is om ons door machines te laten beoordelen?